Visualisasi dalam latihan autogenik

Visualisasi dalam latihan autogenik

Memanfaatkan kuasa kreatif imaginasi telah dikenali selama beratus-ratus tahun. Seorang penulis, dalam bukunya mengenai latihan rohani, menggesa para pengikutnya untuk membayangkan peristiwa-peristiwa dari kehidupan Kristus secara terperinci supaya menjadi lebih dekat dengan Allah. Akar visualisasi terletak jauh di dalam sihir, dan dukun kuno atau bomoh menyedari kuasa teknik tersebut. Visualisasi adalah sama dengan hipnosis diri dan mempunyai hubungan dengan latihan autogenik.

Konsep moden telah dibangunkan oleh pakar kanser Amerika dan isterinya, ahli psikologi, dalam tahun 1970-an sebagai satu cabang psikoterapi. Mereka menggunakan disiplin untuk membantu pesakit kanser yang ditanya untuk membayangkan kanser mereka dimusnahkan oleh sistem imun dan rawatan mereka. Pemaju dikekalkan pesakit mereka hidup lebih lama berbanding pesakit yang tidak menggunakan teknik visualisasi dan pakar kanser banyak telah memasukkan teknik-teknik ini ke dalam rawatan kanser.

Visualisasi kini digunakan untuk pelbagai alasan, seperti untuk meningkatkan keyakinan, untuk bersedia untuk aktiviti kompetitif seperti sukan, untuk meningkatkan motivasi, untuk melepaskan tekanan dan untuk melawan penyakit. Untuk menggunakan visualisasi berkesan, memikirkan imej yang sesuai dengan keadaan anda. Asma, sebagai contoh, boleh memilih untuk berada di sebelah gunung, bernafas dalam udara yang bersih, manakala seseorang yang mempunyai ekzema gatal boleh menggambarkan mandi dalam, laut kristal sejuk jelas.

Jadi, postur yang baik, otot menyeronokkan dan menarik nafas panjang diperlukan untuk melaksanakan pergerakan akan mengurangkan tekanan dan penyakit tekanan yang berkaitan, seperti sakit kepala ketegangan dan kebimbangan. Kepekatan dan disiplin yang diperlukan untuk ingat borang menguatkan minda. Sentiasa memulakan sesi anda dengan siri amaran ke atas latihan. Menjalankan beberapa latihan yang mudah untuk memastikan bahawa otot dan sendi longgar sebelum anda bermula. Adalah lebih baik untuk melakukan latihan di udara terbuka, jika boleh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar