Sembelit boleh menjadi berbahaya?

Sembelit boleh menjadi berbahaya?

Sembelit memberi kesan kepada orang yang berlainan berbeza; beberapa orang dengan sembelit sangat keras kepala tidak akan merasa kesulitan walaupun mangkuk tidak bergerak lebih daripada sekali atau dua kali seminggu, manakala yang lain adalah bimbang dan kecewa jika pergerakan harian biasa tidak berlaku. Kesihatan umum mungkin tidak terjejas untuk beberapa waktu, dan selain daripada rasa buruk dalam mulut dan lidah feniks mungkin tiada kesulitan lain, tetapi jika berterusan selama ia panjang adalah perasaan kembung perut selepas makan, sendawa, menguap , nafas busuk, sikap acuh tak acuh untuk sebarang kerja-kerja fizikal atau mental, cepat marah, tidak dapat tidur, keadaan keresahan dan kebimbangan yang tidak perlu.

Kekeruhan pada kulit, jerawat, jerawat dan bisul juga boleh hadir. Tetapi semua gejala-gejala ini tidak terdapat di dalam semua kes. Dalam orang yang asma ia sering membawa kepada serangan yang lega dengan pencahar a. Kehadiran berterusan ketulan keras perkara muka dalam usus menyebabkan kerengsaan, akibat dengannya suatu kuantiti kecil lendir tebal dan perkara muka kecil yang kerap, dipindahkan yang menyerupai disentri. Buasir, rekahan, ulser atau keradangan kronik kolon atau rektum boleh menyebabkan daripadanya.

Langkah pertama dalam rawatan sembelit adalah untuk menghapuskan punca dan mengamalkan diet yang mengandungi kuantiti yang mencukupi sisa pepejal untuk mensimulasikan otot usus. Untuk tujuan ini diet harus mengandungi kuantiti liberal roti gandum, bran dimasak dengan cara yang berbeza, oat, bijirin kasar, sayur-sayuran hijau, buah-buahan segar dan kacang. Kuantiti daging, ayam, ikan, telur, dan makanan pekat lain, harus terhad.

Sayur-sayuran segar mengandungi, sebagai tambahan kepada sisa dicerna, vitamin, zat besi, kalsium, fosforus dan mineral lain yang perlu untuk mengekalkan kesihatan. Sayur-sayuran dan buah-buahan dalam tin tidak begitu sihat kerana kebanyakan elemen-elemen ini merosot dalam proses pengetinan. Betik buah-buahan, jambu batu, buah tin dan mangga mempunyai tindakan julap. Makanan yang perlu dimakan perlahan-lahan dan dengan baik termastikasi, mulut dan gigi disimpan cecair bersih dan air atau lain yang diambil dalam kuantiti yang mencukupi, terutamanya selepas berpeluh dan dalam cuaca panas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar