Hypnotherapy - Apa dan Bagaimana ia Boleh Membantu Anda?

Hypnotherapy - Apa dan Bagaimana ia Boleh Membantu Anda?

Hypnotherapy telah diamalkan sejak zaman purba, bagaimanapun, hanya pada zaman moden ia telah menjadi diterima sebagai alat untuk kesihatan yang optimum dan kesejahteraan. Tetapi apa yang ia dan bagaimana ia boleh membantu anda?

Apa yang hipnosis?

Hypnosis adalah semata-mata cara untuk berehat badan dan minda menggunakan imej berpandu dan visualisasi. Ia adalah satu keadaan semula jadi, anda telah mengalami beribu-ribu kali sebelum ini seperti semasa angan-angan atau betul sebelum anda tidur pada waktu malam.

Adakah sains di belakang hipnosis?

Ya, hipnosis adalah berdasarkan kepada prinsip-prinsip saintifik. Tiada apa yang misteri mengenainya. Otak anda menghasilkan corak yang berbeza gelombang ketika anda terjaga, santai, bermimpi atau dalam tidur yang mendalam. Apabila anda santai atau bermimpi, minda bawah sedar anda adalah terbuka kepada pembelajaran. Semua yang anda telah mengalami atau dipelajari dalam hidup anda disimpan dalam minda bawah sedar, seperti memandu kereta anda, misalnya. Itulah sebabnya anda boleh memandu tanpa berfikir mengenainya.

Bagaimana saya boleh mendapat manfaat daripada hipnoterapi?

Dalam hipnosis, anda mengakses bawah sedar anda, dan kerana minda bawah sedar adalah di mana anda belajar, ia juga merupakan tempat di mana anda boleh mengubah apa yang anda telah belajar atau bagaimana anda rasa. Hipnosis boleh membantu anda meningkatkan satu kemahiran olahraga seperti permainan tenis anda, menukar tingkah laku yang negatif seperti makan berlebihan atau merokok, mengurangkan kesakitan atau tekanan, meningkatkan tumpuan, meningkatkan harga diri atau menghapuskan rasa takut atau fobia.

Bagaimana hipnosis berbeza daripada meditasi?

Gelombang otak semasa meditasi dan hipnosis adalah sama, bagaimanapun, dalam meditasi, tujuannya adalah untuk benar-benar tenang fikiran. Dalam hipnosis, tujuannya adalah untuk menyediakan cadangan untuk mengaktifkan perubahan dan menyebabkan tindak balas fisiologi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar