Acute Renal Failure Treatment - 8 Tips Mudah untuk Tingkatkan Fungsi Buah Pinggang Anda

Acute Renal Failure Treatment - 8 Tips Mudah untuk Tingkatkan Fungsi Buah Pinggang Anda

Akut rawatan kegagalan buah pinggang adalah sebahagian besarnya berdasarkan mencegah dan merawat kesan buruk itu. Seperti mana-mana proses penyakit, pencegahan adalah campur tangan utama. Mencapai dan mengekalkan penghidratan dan diuresis yang mencukupi dalam pelanggan berisiko tinggi adalah amat penting, kerana adalah pencegahan faktor penyumbang.

Setelah kegagalan buah pinggang akut telah membangunkan, pengiktirafan segera dan tindakan memudahkan pemulihan fungsi buah pinggang yang optimum. Membetulkan keadaan yang mendasari, seperti penghidratan untuk pelanggan dengan kejutan hypovolemic, mungkin semua yang diperlukan.

Berikut adalah beberapa petunjuk yang sedang memberi tumpuan kepada rawatan kegagalan buah pinggang akut:

- Keperluan pemakanan juga ditentukan oleh rawatan yang digunakan oleh pesakit seperti dialisis. Satu lagi penentu pemakanan dan diet adalah punca ARF. Terdapat variasi umum pada pesakit yang mempunyai trauma, terbakar, atau jangkitan kepada mereka yang telah ARF yang disebabkan oleh penyakit lain. Di samping itu, beberapa penyakit dan ubat-ubatan menjejaskan selera pesakit sekali gus meningkatkan keperluan untuk keseimbangan pemakanan.
- Tenaga secukupnya hendaklah disediakan untuk pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang akut dapat menyediakan jumlah yang mencukupi penyelenggaraan berat badan dan untuk memenuhi permintaan tekanan mengiringi ARF, biasanya 30-40 kcal / kg berat badan.
- Lemak, minyak dan karbohidrat ringkas, dan kanji rendah protein perlu menyediakan bukan kalori protein kilo.
- Dalam kes di mana dialisis bukan pilihan rawatan, protein perlu dikawal selia kepada 0.6 gram bagi setiap kilogram berat badan. Walaupun ini adalah nilai yang diterima dengan baik, ia tidak boleh melebihi lebih daripada 40 gram pada mana-mana orang.
- Apabila anda berada di dialisis, ia adalah lebih kurang ketat pada protein kerana ia boleh secara individu kepada 1.0 kepada 1.4 g / kg berat badan.
- Pada kedua-dua keadaan, bagaimanapun, penggunaan protein nilai biologi yang tinggi adalah sangat disyorkan.
- Semasa fasa oliguric, garam natrium mungkin dihadkan kepada 1000mg untuk 2000mg dan kalium hingga 1000 mg sehari. Ini adalah dua daripada elektrolit yang paling penting yang diperlukan oleh badan dan mereka mungkin hilang semasa tempoh kerap membuang air kecil. Oleh itu, penggantian mungkin perlu.
- Bendalir juga dipantau dengan rapi. Mereka digantikan mendasarkan kepada berapa banyak air adakah badan menghilangkan setiap hari termasuk muntah, air kencing dan cirit-birit.

Akut rawatan penyakit buah pinggang, seperti mana-mana rawatan, memerlukan kerjasama dan pematuhan regimen daripada pesakit. Menyediakan kualiti optimum hidup melibatkan usaha bersepadu oleh semua ahli pasukan penjagaan kesihatan dengan pelanggan dan keluarga ahli-ahli sebagai rakan kongsi aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar